XXXVII Gliwickie Spotkania Chóralne

XXXVII Gliwickie Spotkania Chóralne – 4 dni spotkań z muzyką chóralną w różnych miejscach na terenie Gliwic, zaplanowane na przestrzeni kilku tygodni. W czasie tej edycji festiwalu spektrum form, gatunków i stylów muzycznych prezentowanych przez gospodarzy oraz zaproszonych gości było wyjątkowo szerokie: od muzyki ludowej i rozrywkowej po oratorium wokalno-instrumentalne, od utworów niosących swoim przesłaniem radość wielkanocną po dzieła zmuszające do zadumy i refleksji. Dzięki takiemu zróżnicowaniu repertuaru każdy miłośnik muzyki mógł znaleźć coś dla siebie.

Nasze pierwsze muzyczne spotkanie 22 kwietnia miało radosny charakter – był to wieczór z muzyką ludową i rozrywkową. Sobotni koncert w Centrum Kultury Studenckiej „Mrowisko” zapowiadał się jako żywiołowa i zaskakująca uczta muzyczna – i rzeczywiście tak było. „Jak jo se zaśpiywom!” to tytuł koncertu, a jednocześnie fragment jednego z utworów (usłyszeliśmy go w czasie tego wieczoru) Grupy Wokalnej „ZORA” – unikalnego połączenia siedmiu żeńskich głosów oraz tradycji z nowoczesnością. Grupa zaprezentowała wielogłosowe, tradycyjne pieśni wykonywane a capella, pochodzące z różnych regionów Polski, Ukrainy, Słowacji, Bułgarii, Serbii oraz Litwy. Chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierownictwem Aleksandry Paszek-Trefon oraz profesora Stanisława Krawczyńskiego, kolejny wykonawca koncertu – zespół złożony ze studentów Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji Muzycznej i Jazzu oraz Wydziału Wokalno-Instrumentalnego – zaprezentował się w repertuarze popularnym i rozrywkowym.

„Twoje nieba pełne chwał” to tytuł drugiego koncertu festiwalowego i, choć zaczerpnięty z końcowych fraz pasyjnego „Stabat Mater”, kieruje nasze myśli w stronę wielkanocnej radości. Koncert odbył się w niedzielę, 23 kwietnia, a usłyszeliśmy w nim muzykę sakralną wielu stylów i epok – od średniowiecza po muzykę współczesną w wykonaniu dwóch zaprzyjaźnionych chórów akademickich: Chóru Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach pod dyrekcją Michała Brożka (zespołu w ostatnim czasie wielokrotnie nagradzanego na polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych) oraz festiwalowych gospodarzy – Akademickiego Chóru Politechniki Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Giedwiłło.

Wielki koncert finałowy, monumentalne dzieło Antonína Dvořáka „Stabat Mater”, to wieloczęściowa kompozycja – medytacja nad postacią Matki Bożej cierpiącej pod krzyżem konającego Chrystusa. Wykonany został w sobotę 6 maja. Mamy przekonanie, że koncert „Tej pobożnej, tej widzącej”, który swój tytuł zaczerpnął z jednego z wersów przekładu tekstu oratorium, pomógł słuchaczom na moment zatrzymać się w biegu codzienności i zachęci do przemyśleń.
Utwór, rodzaj sekwencji opartej na XII-wiecznym tekście łacińskim, w opracowaniu A. Dvořáka przyjął formę wieloczęściowej kompozycji na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany oraz solistów. Do współpracy nad majowym koncertem zaprosiliśmy wybitnych śpiewaków, zespoły oraz pianistę, który wykona partię orkiestrową na fortepianie wysokiej klasy. Na scenie wystąpiło jednocześnie ok. 100 osób.

W partiach chóralnych wystąpił Akademicki Chór Politechniki Śląskiej oraz Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej przygotowany przez Małgorzatę Sapiechę-Muzioł. Całością dyrygował Tomasz Giedwiłło.
Koncert w gliwickim kościele katedralnym wybrzmiał tym szczególniej, że był on naszym osobistym dziękczynieniem za 25 lat istnienia diecezji gliwickiej, którą papież Jan Paweł II ustanowił bullą „Totus Tuus Poloniae populus”.
Prócz zaproszeń na koncerty kierowaliśmy w stronę mieszkańców naszego miasta zachętę do aktywnego spędzenia czasu. Proponowaliśmy udział w warsztatach chóralnych wraz z Akademickim Chórem Politechniki Śląskiej, prowadzonych przez dyrygenta Tomasza Giedwiłło. Odbyły się one w  Młodzieżowym Domu Kultury w Gliwicach przy ulicy Barlickiego 3 już 19 kwietnia, o godzine 19:00.

ZOBACZ PROGRAM


ZOBACZ ZDJĘCIA:


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O GOŚCIACH:


KLIKNIJ PLAKAT, ABY OBEJRZEĆ GO W WYSOKIEJ JAKOŚCI:

Oficjalna strona festiwalu "Gliwickie Spotkania Chóralne" organizowanego przez Akademicki Chór Politechniki Śląskiej