30 Gliwickie Spotkania Chóralne

Program i goście XXX Gliwickich Spotkań Chóralnych.
.
PROGRAM:
.
23 kwietnia 2010 (piątek), godzina 19:00
Miejsce: Kościół pw. Wszystkich Świętych w Gliwicach
.
Wykonawca: „Contento Core”:
Cześć I z Psałterza
– Wacław z Szamotuł – Nakłoń Panie
– Johann Hermann Schein – Wende dich Herr, und sei mir gnädig
– Johann Hermann Schein – Die mit Tränen säen
– Jan Pietras Sweelinck – Chantez á Dieu
Część II  z cyklu Canticum Canticorum  – Pieśni nad pieśniami
– Giovanni Pierluigi da Palestrina – Tota pulchna
– Giovanni Pierluigi da Palestrina – Quam pulchni sunt
– Giovanni Pierluigi da Palestrina – Vox dilecti mei
.
Wykonawca: Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej
– Jan Pieterszoon Sweelinck – Cantate Dominum
– Morten Lauridsen – O Magnum Mysterium
– Andrzej Koszewski – Magnificat
– Sergiusz Rachmaninow – Chwalitie  Imia Gospodnie
– Paweł Łukaszewski – Beatus Vir, Sanctus Martinus
– Woo Hyo-Won – Gloria
.
24 kwietnia 2010 (sobota), godzina 19:00
Miejsce: Kościół katedralny pw. Piotra i Pawła w Gliwicach
.
Wykonawca: Chór i orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Gliwicach
– N. Blacha – Modlitwa o pokój
– N. Blacha – Pater Noster
– J. Świder – Modlitwa do Bogarodzicy
– J. Świder – Jubilate Deo
– J. Łuciuk – Suita Maryjna:
– Misjonarko Starowiejska
– Smagła góralko z Rusinowej Polany
– T. Maklakiewicz – Msza góralska na chór mieszany, obój i orkiestrę smyczkową dedykowana Ojcu Świętemu – Janowi Pawłowi II z największą czcią
.
Wykonawca: Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej
– Wejście: Morten Lauridsen (1943-) „O nata lux „
– Kyrie: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) „Kyrie”
– Psalm po I czytaniu : Mikołaj Gomółka (1535- 1591) „Nieście chwałę – mocarze..”
– Psalm po II czytaniu: Marek Jasiński (1949-2010)  „Jubilate Deo…”
– Alleluja: arr. Moses Hogan – „Elijah Rock”
– Po Komunii: Paweł Łukaszewski (1968-) „Crucem Tuam…”
– Błogosławieństwo: James E. Moore, Jr. (1951-) „An Irish blessing”
– Wyjście: Wacław z Szamotuł (1524-1560) „Modlitwa gdy dziatki spać idą”
.
25 kwietnia 2010 (niedziela), godzina 12:15
Miejsce: Kościół  pw. Wszystkich Świętych w Gliwicach
.
Msza święta z oprawą muzyczną Akademickiego Chóru Politechniki Wrocławskiej (godzina: 19:00)
.
Miejsce: Centrum Edukacyjno-Kongresowe Politechniki Śląskiej w Gliwicach
KONCERT FINAŁOWY: Akademicki Chór Politechniki Śląskiej wraz z gliwickim „Teatrem A” przedstawi spektakl muzyczny „PELIKAN” – opowieść o „męczennikach XX wieku”.
To teatralny dyskurs nad wiernością, ofiarą i braterstwem. Różne wątki przedstawienia spina starożytna legenda o Pelikanie – ikonograficznym symbolu Chrystusa, ofiarowującego „życie swoje za braci”.
.
.
GOŚCIE:
.
Chór „Contento Core” działający przy AM Katowicach (dyr. Maria Piotrowska)
.
Zespół Wokalny „Contento Core” to grupa zaprzyjaźnionych ze sobą studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dla których muzyka stanowi prawdziwą, zgłębianą wciąż pasję. Szczególne miejsce w repertuarze zespołu zajmuje sakralna oraz świecka muzyka dawna, choć artyści nie stronią również od muzyki późniejszych epok.
Zespół działa od jesieni 2007 roku, koncertując na śląskich estradach m. in. podczas XIX Międzynarodowego Sympozjum Kodalyowskiego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Katowicach, X Szopienickiego Sierpnia Muzycznego, Salonu Poezji w Operze Śląskiej, II Festiwalu Muzyki Dawnej w Rybniku oraz w ramach Dni Papieskich w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.
Założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu jest Maria Piotrowska-Bogalecka – absolwentka Dyrygentury Chóralnej oraz Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. (Laureatka I miejsca oraz Nagrody specjalnej im. E. Maćkowiaka IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu).
.
Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej (dyr. Jan Borowski)
.
Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej rozpoczął swoją działalność w maju 2003 roku. Zespół tworzą studenci i absolwenci bielskiej uczelni oraz osoby niezwiązane z jej społecznością. Dyrygentem od samego początku jest dr Jan Borowski we współpracy z Beatą Borowską.
W repertuarze zespołu znajdują się utwory religijne i świeckie różnych epok, począwszy od renesansu po współczesność, pieśni negro spirituals, utwory inspirowane folklorem różnych narodów oraz aranżacje muzyki rozrywkowej. Chór koncertuje w całym kraju, a w ostatnich latach również w Bratysławie i Grecji. Do ostatnich osiągnięć chóru można zaliczyć Złoty Medal oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu cerkiewnego w 27 Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Prevezie (Grecja), Grand Prix w V Międzynarodowym Festiwalu Chórów GAUDE CANTEM w Bielsku-Białej, I nagrodę w kategorii chórów mieszanych w XIX Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Chóralnej „KOLĘDY I PASTORAŁKI” w Myślenicach.
Dyrygent – dr Jan Borowski jest absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygowania prof. Jana Wojtachy, ukończył też Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Studia Podyplomowe w zakresie zarządzania szkołą i placówką oświatową w zreformowanym systemie edukacji w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku – Białej. Otrzymał kilka indywidualnych nagród dyrygenckich przyznanych m.in. przez: Polski Związek Chórów i Orkiestr – oddział w Bielsku-Białej (1995), jury V Międzynarodowego Festiwalu Chórów GAUDE CANTEM w Bielsku-Białej, dla najlepszego dyrygenta festiwalu (2009). Minister Kultury uhonorował go dyplomem za szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury (2004).
.
Chór Państwowej Szkoły muzycznej II stopnia w Gliwicach (dyr. Joanna Pudlik)
.
Joanna Pudlik – chórmistrz, dyrygent i pedagog PSM I i II st.
im. L. Różyckiego w Gliwicach. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygenckiej
prof. P. Warzechy oraz absolwentką Studiów Podyplomowych Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W czasie blisko trzydziestoletniej pracy pedagogicznej uhonorowana została wieloma nagrodami. Otrzymała również odznaczenie Ministra Kultury i Sztuki – Zasłużony Działacz Kultury oraz dwukrotnie Nagrodę Prezydenta Miasta Gliwice. Od 1994 prowadzi chór młodzieżowy gliwickiej szkoły muzycznej, z którym wykonuje różnorodny repertuar. Znalazły się w nim także formy wokalno-instrumentalne. Należy wymienić dzieła takie jak:
– Gloria – A. Vivaldiego
– Litania Loretańska In B
– Msza Koronacyjna
– Requiem – A. Mozarta
– Msza góralska – T. Maklakiewicza.
Chór Młodzieżowy PSM I i II st. w Gliwicach od kilku lat godnie reprezentuje swoją szkołę nie tylko na forum Gliwic, ale również w regionie. W 2004 roku miał zaszczyt wystąpić przed Ojcem Świętym Janem Pawłem II w Watykanie. Koncertował również na Słowacji , Ukrainie i Litwie. Ma na swoim koncie szereg nagród, w roku 2009 zdobył I miejsce w Konkursie Kolęd w Tychach i w Konkursie Pieśni Maryjnej „Magnificat” w Piekarach Śląskich.
.
Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej (dyr. Małgorzata Sapiecha-Muzioł)
.
Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej powstał z założonego w 1970 roku niewielkiego zespołu śpiewaczego przy Wydziale Górniczym. W latach 80-tych uzyskał status muzycznego reprezentanta całej uczelni jako Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej. W tym roku zespół obchodzi 40-lecie swojej działalności. Od 2000 roku, zespołem kieruje Małgorzata Sapiecha-Muzioł.
W zróżnicowanym repertuarze chóru a cappella znajdują się utwory kompozytorów polskich i zagranicznych od muzyki dawnej po współczesną. Ważne miejsce zajmują wielkie formy wokalno-instrumentalne, wykonywane przez zespół między innymi podczas corocznych wrocławskich Festiwali Barbórkowych Chórów Studenckich organizowanych przez chór nieprzerwanie od 1974 roku. Chór podróżuje po całym świecie – niemal w całej Europie i poza nią – USA, Chiny. Do najważniejszych osiągnięć chóru można zaliczyć: Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Prevezie, Grecja (2005), Grand Prix na I Konkursie Muzyki Sakralnej Cantate Domino w Krakowie (2006), Nagroda Specjalna „Za innowację i wirtuozerię w interpretacjach utworów” na VIII Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Prijedor, Bośnia i Hercegowina (2008). W swoim dorobku zespół posiada nagrania płytowe:”A cappella”(1995), „A cappella”(2008), „Dzieciątko się narodziło” (2008).
Dyrygent – Małgorzata Sapiecha-Muzioł jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygowania prof. Marka Pijarowskiego. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Muzyczny Wrocławskiej Akademii. Jest laureatką I wyróżnienia II Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Koncertowała z orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Orkiestrą i Chórem Akademii Bachowskiej ze Stuttgartu. Od 1994 roku jest dyrygentem orkiestry i chóru Zespołu Szkół Muzycznych w Legnicy. Z zespołami tymi prowadzi aktywną działalność koncertową na terenie Dolnego Śląska, która została uwieńczona nagraniem płyty CD „Requiem” W. A. Mozarta.
.
.
TEATR A
Teatr „A” jest zawodowym, offowym teatrem religijnym. Działając od 1996 r. w swoim dorobku ma 17 autorskich premier, m.in. musicale „Jonasz”, „Tobiasz”, „Pieśń nad pieśniami” spektakle muzyczne „Pasja”, „Pastorałka”, „Bajka o Smoku Kubie”, „Początek”, parakabaret biblijny „5 Przypowieści”, komedię angelologiczną „Szafa z Aniołami”, formy oratoryjne „Benedicti”, „Neuma”, performance „Pelikan”, moralitet „Kwidam – Rzeczy Ostatnie” oraz widowiska uliczne: „Apokalipsa”, „Genesis”, „Exultet”, „Kadisz” i „Pieśń o św. Franciszku”.
Spektakle Teatru w ostatnich latach gościły m. in. w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi, jak również na większości polskich festiwali teatru ulicznego.
Z widowiskiem „Pelikan”, powstałym na tę właśnie okazję, Grupa pojawiła się w sierpniu 2005 r. na Światowych Dniach Młodzieży w Kolonii, w czerwcu 2005 r. partyturę i scenariusz widowiska otrzymał Papież Benedykt XVI.
Teatr „A” stara się łączyć popularny język teatru muzycznego z doświadczeniami europejskiej awangardy teatralnej, sięga do polskiej kultury ludowej, łączy autorskie teksty z tekstami biblijnymi lub staropolskimi, czerpie obficie z dorobku literackiego innych kultur, inspiruje się muzyką i choreografią tańców ludowych.